امروز : چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۶
دکتر حسین شیرزاد مطرح کرد

بی صدایی تشکل ها ، سواستفاده برخی افراد از فضای بی صدایی را سبب میشود

تشکل های متعلق به فعالان کشاورزی ، می بایست به گونه ای محسوس صدای رسای اهالی حوزه فعالیت خود باشند .
بی صدایی تشکل ها ، سواستفاده برخی افراد از فضای بی صدایی را سبب میشود
چهارشنبه | ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۸:۲۰ |
کد خبر : ۵۳۵ |
اخبار داخلی

به گزارش رادیو صنعت طیور ایران ، دکتر حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ، ضمن اعلام این موضوع افزود : متولیان بخش دولتی انتظار دارند که تشکل های مردم نهاد ، در مواقع لزوم ، به میدان آمده و با ایجاد پژواک صدای موثر ، در تمامی موضوعات مبتلابه زیر بخش ، عرض اندام نمایند .

وی بر این باور است که اگر قرار باشد در سطح جامعه ، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حاکمیتی ، هم پاسخگو ، هم مطالبه‌گر و هم منتقد فعالیت ها و اتفاقات بخش باشد ، نیازی به شکل گیری تشکل ها که خود باری بر دوش دولت و بهره برداران باشند نخواهد بود .

شیرزاد گفت : این صدا و تجلی حضور برای آن که بتواند محتوای مناسبی را در جهت اهداف مورد نظر تشکل شکل دهد ، بایستی حداقل یکی از سه فاکتور مهم پاسخگویی ، مطالبه گری و یا نقادی را در بر داشته باشد .

ریاست هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد : بی صدایی تشکل ها ، دارای عوارض متعددی می باشند که عدم یا ضعف در اجرای قوانین و مقررات حمایتی بخش ، سوء استفاده برخی افراد و نهادها از فضای بی صدایی ، گسترش نارضایتی عمومی ، کاهش سرمایه اجتماعی تشکلها ، کم‌تحرکی جامعه مدنی ، عدم شناخت نیازها و ضعف در ریشه یابی درست مشکلات اساسی و مزمن ، تمرکز امکانات و منابع در زمینه های غیر مرتبط و نقصان اطلاعات بهنگام برای تصمیم گیری امور ، از جمله مهمترین موارد قابل طرح میباشند .

وی با اشاره به این موضوع که در نبود صدای رسا از سوی تشکل‌های بخش دولتی به ناچار نقش مطالبه گر و منتقد را به خود گرفته و بخش‌های دیگر حاکمیت را به چالش می کشد و دچار چند تنش می سازد گفت : علی القاعده ، بخش دولتی باید متناسب با مطالباتی که از سوی تشکل ها به عنوان نماینده اقشار مختلف مردم مطرح می‌شود ، پشتوانه یکدیگر برای حل و فصل مسائل باشند .

شیرزاد ، ارائه هرگونه نقد ، طرح مشکلات و ارائه راهکارهای بدیل را از ابتدایی ترین مسئولیت‌های تشکلها در برابر خیل عظیم ذینفعان دانست و ادامه داد : بخش عمده‌ای از علل وجودی و تداوم این معضلات، ناشی از همین موضوع مهم بی صدایی تشکل‌هاست .

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان گفت : پاسخگویی از مهمترین تعهدات فرد حقیقی یا حقوقی نسبت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی محوله در برابر ذینفعان حوزه فعالیت مربوطه است که این امر مبتنی بر تبادل اطلاعات رفتارها و عملکردهایی است که با اهداف برنامه‌های راهبردی یک تشکل ارتباط دارند. مبانی پاسخگویی در سه اصل نظارت، شفافیت و رسیدگی به شکایات خلاصه شده است و در صورتی که در فرآیند پاسخگویی، این سه اصل وجود نداشته باشند ، انتظار پاسخگویی جامع هم موضوعیت پیدا نخواهد کرد .

 

 

شما اجازه ویرایش یا ارسال نظر ندارید.

مقاله علمی روز

مجلات داخلی صنعت طیور

آخرین رویدادها

مجلات بین المللی صنعت طیور